Les Arts Florissants: Monteverdis femte madrigalbok

Musikfestivalen Stockholm Early Music Festival 2013 invigdes 4 juni när en ensemble ur Les Arts Florissants framförde sångerna i Claudio Monteverdis femte madrigalbok.

Sånger, förresten; snarare mikro-operor. Intensiteten, komplexiteten, den fantastiska musikaliska väven i dessa madrigaler görs inte rättvisa om man bara kallar dom sånger. Paul Agnew, musikalisk ledare av ensemblen, berättade att man kan se den femte madrigalboken, publicerad 1605, som ett musikaliskt laboratorium för det epokgörande verket L’Orfeo från 1607, det som av många betraktas som den första operan.

Det är omöjligt att ge rättvisa åt kvaliteten i framförandet. När musicerande så obehindrat kombinerar precision med ledighet, spiksäker ton med klangfullhet, osvikligt val av tempo med spänning, ja, då är det bara att kapitulera. Publiken var trollbunden; jag har aldrig upplevt ett så koncentrerat lyssnande. Inte en hostning.

När vi var i Venedig för några år sedan gick vi naturligtvis runt som de turister vi var och beskåda kyrka efter kyrka, monument efter monument. Den enda bland alla dessa gravar från gångna århundraden som visade tecken på att någon människa idag egentligen bryr sig, det var Claudio Monteverdis grav: Där låg en enkel röd ros.

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 242 andra följare

%d bloggers like this: